Query Oraculum, 2013

"Predicted queries are algorithmically determined based on a number of purely algorithmic factors (including popularity of search terms) without human intervention." - Google.com

A yearlong cross-sectional sampling of Google's predicted queries. A look at how the 'purely algorithmic' autocomplete function shapes and is shaped by our very human searches, and at how the blank, homely, unassuming one-line search box of the world's most used search engine is interrogated, often as an oracle, through formulaic and intimate sentence structures about fears, hopes, elementary questions and empirical hypotheses. At the intersection of the algorithmic and the oracular, the automatically compiled top ten of the English speaking Internet's four fundamental questions shifts across twelve months. All sampling has been conducted throughout 2012 from a Mozilla Firefox browser on the Google.com page, unlogged from Google accounts and after rigorous cache & cookie cleaning to avoid filter bubbles and personalized suggestions. The constant motion of monthly search queries is mirrored in the subtle, almost invisible cosmetic changes of the interface, as it goes through revisions and aesthetic refurbishings.

"Queste query vengono determinate in modo algoritmico in base a una serie di fattori assolutamente oggettivi (come la popolarità dei termini di ricerca), senza alcun intervento umano." - Google.com

Campioni trasversali da un anno di predizioni dalla ricerca Google. Uno sguardo a come la forma 'puramente algoritmica' dell'autocompletamento viene modellata dalle nostre ricerche, invero molto umane, e a come l'accogliente, illusoriamente non giudicante, casella di ricerca del motore di ricerca più utilizzato al mondo viene interrogata, spesso come un oracolo, attraverso stereotipate e banali intimità, paure, speranze ed ipotesi empiriche. All'incrocio tra la scienza algoritmica e quella oracolare, abbiamo compilato le top ten di quattro domande fondamentali in lingua inglese lungo dodici mesi. Il campionamento è stato condotto mensilmente durante il 2012 attraverso un browser Mozilla Firefox sulla pagina Google.com, ovviamente sloggati dagli account Google e in seguito ad un rigoroso wipe di cache e cookies al fine di evitare filtri e suggerimenti personalizzati. Il movimento costante delle query di ricerca mensili si rispecchia nelle sottili, quasi invisibili, modifiche estetiche dell'interfaccia, tra revisioni e rifacimenti estetici.


"have fear of", "how to", "what happens if", "when will"
four 12-frame animated .GIF files (495x282px)